12 maja, 2023

Zdałeś egzamin i co dalej? Jak wyrobić patent i o czym pamiętać.

Każdy, kto zaczyna swoją przygodę z żeglarstwem lub motorowodniactwem i decyduje się na kurs przygotowuje się do zdania egzaminu – zarówno teoretycznego jak i praktycznego. I wtedy pojawia się pytanie: “a co jak już zdam, czy od razu dostanę dokument?”. A więc rozwiewamy wątpliwości. Egzamin jest pierwszym krokiem do uzyskania patentu, przed nami ta mniej atrakcyjna część, czyli uwielbiana przez wszystkich tzw. “papierologia”. Nie ma się jednak co zrażać, wystarczy wszystko zrobić krok po kroku aby wszystko sprawnie zakończyć i móc się cieszyć patentem. Ci, którzy z obydwu części dostaną pozytywny wynik dostaną zaświadczenie o zdanym egzaminie. W tym momencie zostaje tylko złożyć dokumenty i wyrobić patent. Jak to zrobić? Poniżej przeprowadzimy Cię przez cały proces, który, wbrew pozorom, nie jest taki trudny 🙂

Patent Motorowodny

Gdy już otrzymasz swoje zaświadczenie pozostaje wejść na stronę www.motorowodniacy.org i kliknąć w zakładkę “patenty”, a następnie “wniosek o wydanie patentu”. W pierwszej rubryce należy wybrać rodzaj patentu – czyli “Sternik Motorowodny“, a w drugiej rubryce wybrać “wydanie patentu po zdanym egzaminie”. Będziesz musiał uzupełnić swoje dane osobowe, potwierdzić je i przejść do płatności. Po wykonaniu przelewu wydrukuj jego potwierdzenie. 

Po dokonaniu płatności, na podany adres e-mail zostanie automatycznie przesłany formularz wygenerowanego wniosku o wydanie patentu. Należy go wydrukować i podpisać (podpis na wniosku nie może dotykać ramki ani tym bardziej wychodzić poza ramkę) oraz przykleić zdjęcie o wymiarach 3,5 x 4,5 cm. 

Przed wysłaniem dokumentów do Polskiego Związku Motorowodnego i Narciarstwa Wodnego upewnij się, że masz komplet dokumentów. W kopercie powinny się znaleźć: wniosek o wydanie patentu ze zdjęciem i złożonym podpisem, kserokopia dowodu wpłaty na konto za wydanie patentu, oryginał zaświadczenia o zdaniu egzaminu potwierdzającego posiadanie wiedzy i umiejętności oraz w przypadku ucznia/studenta ksero ważnej legitymacji. 

Tak przygotowane dokumenty należy przesłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, kurierem lub złożyć osobiście na adres Polskiego Związku Motorowodnego i Narciarstwa Wodnego – Dział Patentów i Licencji. 

Egzamin motorowodny

Patent Żeglarski

W przypadku kursu żeglarskiego po pozytywnym zdaniu egzaminu należy wejść na stronę www.pya.org.pl/polski-zwiazek-zeglarski i kliknąć w zakładkę “patenty”, a następnie “wygeneruj wniosek”. W pierwszej rubryce powinieneś wybrać rodzaj patentu czyli “Żeglarz Jachtowy“, a w drugiej rubryce “nowy patent”. Następnie należy wypełnić swoje dane osobowe. Po potwierdzeniu danych przejdź do płatności, a po zrobieniu przelewu wydrukuj potwierdzenie płatności. 

Po dokonaniu płatności, na podany adres e-mail zostanie automatycznie przesłany formularz wygenerowanego wniosku o wydanie patentu. Należy go wydrukować i podpisać (podpis na wniosku nie może dotykać ramki ani tym bardziej wychodzić poza ramkę) oraz przykleić zdjęcie o wymiarach 3,5 x 4,5 cm. 

Przed wysłaniem dokumentów do Polskiego Związku Żeglarskiego upewnij się, że Twoje dokumenty są kompletne. W kopercie powinny się znaleźć: wniosek o wydanie patentu za zdjęciem i złożonym podpisem, kserokopia dowodu wpłaty na konto za wydanie patentu, oryginał zaświadczenia o zdaniu egzaminu potwierdzającego posiadanie wiedzy i umiejętności oraz w przypadku ucznia/studenta ksero ważnej legitymacji. 

Tak przygotowane dokumenty należy przesłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, kurierem lub złożyć osobiście na adres Polskiego Związku Żeglarskiego. 

Egzamin Żeglarski

Opłata za wydanie wniosku

Podczas wypełniania wniosku o wydanie patentu oraz wykonywania przelewu istnieje możliwość dokonania opłaty poprzez „płatność elektroniczną”. Dla osoby dorosłej jest to koszt 50 zł, natomiast student/uczeń z ważną legitymacją płaci połowę, czyli 25 zł. 

Email
kontakt@aquilo24.pl
Telefon
+48794180592
Adres portu
Osobowicka 70,
51-008 Wrocław
crossmenu