Przed rozpoczęciem kursu motorowodnego warto zastanowić się do czego będziemy uprawnieni po jego zdobyciu. Przede wszystkim należy pamiętać, że dzięki niemu możemy prowadzić jachty motorowodne o długości nawet 12 m po wodach morskich do 2 mil od brzegu w porze dziennej oraz po wodach śródlądowych bez żadnych ograniczeń. Będzie to zatem niezbędne w sytuacji, w której będziemy chcieli wyczarterować jacht czy skuter wodny.
Jeśli nie posiadamy patentu motorowodnego dozwolone jest tylko pływanie jachtami o długości kadłuba do 7,5m oraz mocy silnika do 13 koni mechanicznych (10kW) po wodach śródlądowych lub jachtami o długości kadłuba do 13m i mocy silnika do 100 koni mechanicznych (75kW), jednak tylko w przypadku gdy prędkość nie jest większa niż 15km/h.
W przypadku braku odpowiednich dokumentów policja podczas kontroli może wystawić mandat w wysokości od 50 do 500 zł.
Każda osoba, która ukończyła 14 lat może przystąpić do kursu motorowodnego. W sytuacji, gdy kursant jest niepełnoletni wymagana jest jednak zgoda opiekunów prawnych. Warto także dodać, że osoby, które nie skończyły 16 lat nie mogą prowadzić jachtów o mocy silnika większej niż 8 koni mechanicznych. W przypadku osób dorosłych nie ma żadnych ograniczeń, a raz wyrobiony patent nie wymaga odnawiania (jest bezterminowy).
Kurs motorowodny zawiera zarówno teorię jak i praktykę. Pierwsza z nich posiada cały program teoretyczny przewidziany przez ustawodawcę, który prezentowany jest na spotkaniach z instruktorem.
Następnie przychodzi czas na praktykę. Dostępne są dwa rodzaje kursu, które różnią się ilością zajęć i manewrów: Podstawowy i Premium. Pierwszy z nich składa się z ćwiczenia manewrów portowych (zachowania w i przy porcie, cumowania w marinie z wykorzystaniem Y – bomów, Cumowania z użyciem lin typu “mooring” oraz z użyciem boi cumowniczych – coraz częściej spotykanych w śródlądowych marinach), nauki prowadzenia jachtu w pełnym ślizgu, ćwiczenia manewru “alarm człowiek za burtą” oraz zapoznaniu z Wrocławskim Węzłem Wodnym w praktyce (pokażemy gdzie występują nieoznakowane mielizny).
Kurs Premium zawiera dodatkowo naukę zacieśnionej cyrkulacji (czyli sztuki zawracania i rozumienia zachowania jachtu w ciasnym porcie), cumowanie na przystani usytuowanej na nurcie rzeki oraz śluzowanie w praktyce. Na Kursie Premium przepłyniemy aż 80km!
Egzamin prowadzony jest przez zgłoszoną wcześniej komisję.
Przede wszystkim nie powinien być przerażający czy stresujący dla nikogo kto ćwiczył manewry i uczył się teorii.
Pierwsza część egzaminu polega na wypełnieniu testu składającego się z 75 pytań dotyczących przepisów, budowy silnika i jachtu, locji, ratownictwa oraz meteorologii. Po zaliczeniu teorii przychodzi czas na praktykę. Po wykonaniu podstawowych manewrów zostają ogłoszone wyniki.